11. Leeuwenavontuur Zambia - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Judith Geluk - WaarBenJij.nu 11. Leeuwenavontuur Zambia - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Judith Geluk - WaarBenJij.nu

11. Leeuwenavontuur Zambia

Door: Judith Geluk

Blijf op de hoogte en volg Judith

29 April 2014 | Zambia, Livingstone

Donderdag 24 april 2014:

Vandaag was een topdag. Ben begonnen met een cub sit. De welpen mochten voor de derde keer buiten hun enclosure komen voor een mini lion walk. Ze zijn nu 5 weken oud en beginnen van alles te ontdekken, zijn erg speels en zo schattig. Best uniek dat er zulke jonge welpen zijn terwijl ik hier zit. Dat maakt niet iedere vrijwilliger mee, lucky me.

Daarna had ik een lion walk met wederom Nacha, Nalo en Sarabi, one of my favourites zoals jullie nu wel weten. ;-) Ze waren vrij lui moet ik zeggen. Nacha en Sarabi klommen wel weer in hun favoriete boom bij de Zambezi, was een prachtig gezicht.

De derde activiteit was eigenlijk enclosure cleaning en het voeren van de leeuwen in Dambwa Forest, maar we moesten eerst wachten op Lovewell, want die zou met een paar ezels komen, die we moesten prepareren voor 7 leeuwen. Ik baalde als een stekker, want ik had die dag ervoor al meat prep gehad. Gelukkig ging het op het laatste moment niet door, omdat Lovewell vertraagd was en we niet op hem hoefden te wachten. In plaats daarvan mochten we mee met de lion walk met weer Nacha, Nalo en Sarabi. Yeah, ik blij natuurlijk. Deze keer waren ze actiever en lekker aan het spelen met grote stukken hout, klommen weer in de boom bij de Zambezi. Sarabi was weer ondeugend, liep op Eileen, één van de vrijwilligers, af, die haar stok uitstak en riep: ‘NO!' Sarabi droop af, dus dat was een hele opluchting. Ze probeert ons iedere keer uit, zo uitgekookt, maar ik hou daarvan. Later toen we terug liepen zei iemand: “Judith, watch your back”. Ik draaide me om en zag Nacha op me af komen rennen. Normaal moet je opzij stappen en doe ik normaal gesproken ook, maar nu rende ik opzij en moet je dus nooit doen, want dan denken ze dat je met ze wilt spelen. Dat was dus niet zo slim. Even later werd er weer geroepen: ‘watch your back!’ We wilden opzij stappen, maar dat ging niet, want daar rende een andere leeuw, dus er renden aan weerszijde tegelijkertijd 2 leeuwen langs ons, how exciting. Tenslotte zei Friday dat we snel moesten doorlopen, want er waren olifanten gesignaleerd en zodra die je ruiken, komen ze je achterna. Er is ook werkelijk iedere dag wel wat te beleven.

‘s Avonds had ik alvast wat ballonnen opgeblazen, die ik in Nederland had gekocht, want ik was de volgende dag jarig. Ik had ook een slinger meegenomen met de tekst ‘Party Time’. Niet dus, er stond: ‘welkom thuis’. Ik balen, maar de meiden lachen natuurlijk.


Vrijdag 25 april 2014:

En toen was ik jarig. Was apart en leuk tegelijk om in Afrika mijn verjaardag te vieren. De eerste activiteit was een client walk met Songwe en Sekani. Zoals alle leeuwinnen, waarvan de naam met een S begint en zussen van elkaar zijn, kan Sekani erg onvoorspelbaar zijn. Ze maakt vaak schijnbewegingen. Dan komt ze aanrennen en ga je voor haar opzij, maar dan stopt ze plotseling. Lovewell kan zo goed overweg met de leeuwen, hij straalt autoriteit uit, waardoor ze ontzag voor hem hebben. Hij kan daardoor veel met ze doen en moedigt ons ook aan om de leeuwen te aaien, mits de situatie en mood van de leeuwen het toelaten. Veiligheid staat boven alles. Songwe is meestal wel in de mood, ik mocht hem over zijn buik aaien, zo cool.

Daarna had ik BE (Behavioural Enrichment), oftewel toys van natuurlijk materiaal maken. Ik had onder andere een bal gemaakt van olifantenpoep (bestaat hoofdzakelijk uit gras, dus zo ontzettend vies is het nou ook weer niet ;-), ja echt daar zijn de leeuwen namelijk dol op, en onkruid en daar omheen tientallen bladeren van een ven palm gewikkeld, om alles bij elkaar te houden. Dat kun je heel goed als touw gebruiken, al moet je wel uitkijken dat je je niet bezeert, want er zitten venijnige doorntjes aan. Deze bal was voor Kovu bedoeld, een grote leeuw van 2 jaar. Ik hoop dat hij er veel plezier van heeft gehad.

Die middag ging ik mee op safari in ons park, Mosi-oa-Tunya National Park. Er waren ook mensen mee van African Impact, waarvan onder andere vrijwilligers van een milieuproject. Het begon al goed, want Daryl Black, de General Manager van Lion Encounter, vroeg aan de opzichter van het park of er neushoorns gesignaleerd waren en dat was inderdaad het geval. Er leven in het park 9 witte neushoorns, waarvan 1 jong. Gelijk in het begin van de game drive zagen we een grote volwassen neushoorn (een mannetje). Er stond een groep mensen naar hem te kijken, die een walking safari deden. De neushoorns hebben hun eigen bewakers, helaas is dat nodig. Al gauw ging het groepje mensen weg en konden we foto’s maken. Hij was redelijk tam, dus dat ging makkelijk. Wat een ontzettend indrukwekkend beest, geweldig gewoon, wat een mooi verjaardagscadeau! Van de big 5 heb ik er nu dus 4 gezien: de leeuw, de olifant, de buffel en de neushoorn, helaas het luipaard niet. Voor de rest hebben we tijdens deze game drive giraffen, impala’s, bavianen, meerkatten, knobbelzwijnen, gnoes en buffels gezien.

Na de game drive moesten we ons snel omkleden, want ter gelegenheid van mijn verjaardag gingen we Livingstone onveilig maken. Ik wilde natuurlijk ook dansen, haha. Als eerste stond de Backpackers bar op het programma, waar heel veel vrijwilligers van diverse African Impact projecten zaten, ook een aantal Nederlanders. Was erg gezellig, maar we wilden dansen, dus wij naar de Fezbar, waar we lekker gek hebben gedaan. We zijn geëindigd in King’s Club, een discotheek met lasers, waar R&B en Zambiaanse dance muziek werd gedraaid. Wederom lekker uit ons dak gegaan en vooral Mulenga, onze project manager, wat een party animal zeg. Van de staf waren ook Lovewell en Mwiya mee, was echt top. Heb een geweldige verjaardag gehad! Op de terugweg naar Lion Encounter staken er ineens 2 zebra’s en een nijlpaard over, dat was zo cool! :-)

  • 30 April 2014 - 11:55

    Dorien Crietee:

    Hoi Judith, gefeliciteerd met je verjaardag nog! (beetje laat...) Super leuk om je verhalen te lezen.
    Wat doe je coole dingen allemaal!! En mooie en stoere foto's. Geniet er nog even goed van!!!
    Ik ben zelf nog even weg dus zie je na 19 mei weer bij LHH (maar nu nog niet aan denken!)
    Groetjes en knuffels aan de leeuwen,
    Dorien

  • 01 Mei 2014 - 05:12

    Yvonne Willems:

    Geweldig verhaal, goed dat je dit doet, heerlijk om te lezen! Geniet ervan! Liefs, Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Welkom op mijn profiel. Nu komt eindelijk mijn avontuurlijke kant naar boven en ga ik mijn droom waarmaken. Ik ga met leeuwen werken in Zambia.

Actief sinds 11 Maart 2014
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 13049

Voorgaande reizen:

06 April 2014 - 05 Mei 2014

Lion Rehabilitation and Conservation Project

Landen bezocht: