9. Leeuwenavontuur Zambia - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Judith Geluk - WaarBenJij.nu 9. Leeuwenavontuur Zambia - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Judith Geluk - WaarBenJij.nu

9. Leeuwenavontuur Zambia

Door: Judith Geluk

Blijf op de hoogte en volg Judith

29 April 2014 | Zambia, Livingstone

Zondag 20 april 2014:

De eerste sessie was een praatje van David, de CEO van ALERT, om uit te leggen waarom de leeuwenpopulatie zo drastisch is afgenomen. In 1975 waren er nog 200.000 leeuwen, nu nog maar rond de 30.000. Het is om triest van te worden. De grootste oorzaak is de enorme bevolkingsgroei in Afrika. Na zijn deprimerende verhaal vertelde hij dat er een kans was om het tij te laten keren. De grootste kans om het aantal leeuwen weer te laten toenemen, is om stakeholders zoals de overheid, de zakenwereld, academici, charities en de lokale bevolking in te laten zien, dat het van essentieel belang is dat wildlife, waaronder de leeuw, bij Afrika hoort en moet blijven bestaan, maar ook wat het voor hen oplevert. Dat is nou eenmaal human nature, het moet iets opleveren, anders krijg je niets voor elkaar. Er gaat helaas nog wel een tijd overheen, voordat het weer de goede kant op gaat.

De tweede activiteit was meat prep en enclosure cleaning met Cephas en Happy. Cephas, Lovewell, Trywell, Happy en Skinny zijn mijn favoriete handlers. De meat prep viel mee. Ik moest in eerste instantie stukken vlees van een ezel uit de vriezer pakken, maar die moesten weer terug. Daarna kwamen de dooie kippen tevoorschijn, die ik in een zak moest doen. Tijdens enclosure cleaning kwam er een kink in de kabel. De waterbakken moesten gevuld worden met vers water, maar de waterpomp was stuk. Dus Cephas ging deze bij de Zambezi repareren. Hij vertelde dat hij toen de most scary moment of his life had meegemaakt. Hij gleed namelijk uit en werd bijna gegrepen door een krokodil. Jeetje mina, dat is pas echt eng, maar het is gelukkig goed afgelopen. Het is hem uiteindelijk gelukt om de waterpomp te fixen, maar toen was ik al heen en weer gelopen naar een andere waterkraan bij Bristol. Pfff loodzwaar werk, want ik moest 2 grote jerrycans met water vullen, in de kruiwagen zetten en weer terug brengen naar de leeuwenverblijven met 30 graden.

De laatste sessie die dag was een les over de Zambiaanse taal, geschiedenis en cultuur. Daarna gingen we het over onze Westeuropese cultuur hebben en wat het verschil is met die van Afrika op het gebied van religie, huwelijk en homoseksualiteit. Dat was erg interessant.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Welkom op mijn profiel. Nu komt eindelijk mijn avontuurlijke kant naar boven en ga ik mijn droom waarmaken. Ik ga met leeuwen werken in Zambia.

Actief sinds 11 Maart 2014
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 13029

Voorgaande reizen:

06 April 2014 - 05 Mei 2014

Lion Rehabilitation and Conservation Project

Landen bezocht: